Дорогі діти! Шановні батьки!
КАРАНТИН ПОДОВЖЕНО!!!
КАРАНТИН ПОДОВЖЕНО!!!
Ми продовжуємо навчатися дистанційно.
Пам'ятайте, що тільки систематична робота по опрацюванню нового матеріалу
та виконанню практичних завдань здатна принести позитивний результат!
Не лінуйтеся! Працюйте кожного дня відповідно розкладу уроків!
28.04.20-05.05.20
Тема. Юрій Винничук. «Місце для дракона» - повість-казка про сучасний світ, у якому й досі живуть «драконячі закони».
Парадокс: дракон Грицько – поет і християнин.
Відеоурок.
https://www.youtube.com/watch?v=mlR6XEr3nXw
1. Опрацювати матеріал підручника, с.187.
Ю.Винничук.Біографія.
http://dovidka.biz.ua/yuriy-vinnichuk-biografiya/
Відеотека https://youtu.be/F93S8haoh44
скласти анкету-характеристику письменника. ( Запис у зошит)
05.05.20-12.05.20
Пам'ятайте, що тільки систематична робота по опрацюванню нового матеріалу
та виконанню практичних завдань здатна принести позитивний результат!
Не лінуйтеся! Працюйте кожного дня відповідно розкладу уроків!
28.04.20-05.05.20
Юрій Винничук. «Місце для дракона» - повість-казка про сучасний світ, у якому й досі живуть «драконячі закони».

Парадокс: дракон Грицько – поет і християнин.
Відеоурок.
https://www.youtube.com/watch?v=mlR6XEr3nXw
1. Опрацювати матеріал підручника, с.187.
Ю.Винничук.Біографія.
http://dovidka.biz.ua/yuriy-vinnichuk-biografiya/
Відеотека https://youtu.be/F93S8haoh44
скласти анкету-характеристику письменника. ( Запис у зошит)
2. Прочитати твір, с.187-206.
"Місце для дракона"
"Місце для дракона"
Інтерактивний плакат.
Буктрейлер.
Презентація.
"Місце для дракона".Текст.
3. "Місце для дракона". Аналіз твору. (Запис у зошит)
4. Дайте відповіді на питання (на оцінку письмово), фото роботи вислати на пошту
1. Де відбуваються події, описані в повісті-казці?
2. Коли відбуваються події?
3. З ким із персонажів твору ми знайомимось найперше?
4. Які сни бачив князь Люботинський лише в полудень?
5. З якою проблемою зіткнувся князь?
6. На березі якої річки бачили дракона?
7. Як звати головного героя твору?
8. Скільки було років драконові»
9. Хто дав йому таке імя»
10 Чому пустельник дивувався з дракона?
11. Про яку послугу попросив дракон Пустельника?
12. Який талант мав Грицько?
13. Чи мав дракон товаришів?
14. Чому князь подружився з драконом?
15. Як Настасія називала дракона?
16. Хто такий пан Лаврін?
17. Як лицарі вирішили виманити дракона?
18. Хто вбив дракона?
5. Над чим змушує задуматися твір?
Твір змушує нас замислитись над загальнолюдськими проблемами:
чи може зло породити добро, чи кожен гріх можна спокутувати, що керує вчинками окремих людей?
Цей твір можна назвати не просто казкою, а повчальною притчею. Адже його герої вчать нас багатьом речам.
Лицарі виявляються зовсім не лицарями, і не має значення, що на них справжні яскраві обладунки. Люботинський князь, який має дотримуватися справедливості й бути взірцем для своїх підданців, виявляється зрадником. І зраджує він найсвятіше - довіру, дружбу.
Князівна, шлюбу з якою домагаються лицарі, думає лише про себе.
Твір цей не втрачає своєї актуальності і в наш час. Він учить нас, що зі злом,
несправедливістю треба боротися, але так, щоб не скоїти ще більшого зла, бо далеко
не всіма шляхами можна дійти праведного діяння. І ніколи неправда не може бути на
благо людині.
Гіркий досвід героя вчить нас: не можна побудувати справедливості
неправедними діями, не можна стати щасливим на нещасті інших. Лише з добра
можуть вирости зернятка добра, а зло породить ще більше зло. Але і добро слід
робити чистими руками, не заплямованими людською кров'ю.
Ця повість підштовхує до серйозних роздумів, переосмислення цінностей, підштовхує
з'ясувати для себе, що є добро, а що - зло, яку величезну цінність має людське життя,
яке не маєш права зганьбити й відібрати.
6. Виконайте тест на оцінку до 05.05.20
05.05.20-12.05.20
Валентин Чемерис
«Вітька + Галя, або Повість про перше кохання».
Гумористична повість про життя й пригоди
школярів із села Великі Чаплі
Сьогодні ми поговоримо... про кохання👉
1.Прочитати матеріали підручника про життєвий та творчий шлях Валентина Чемериса с. 282-283.
2.Переглянути буктрейлер до повісті «Вітька + Галя…»
3.Прочитати повість, перейшовши за посиланням "Вітька + Галя, або Повість про перше кохання" с.5-27.
4.Відповідати на питання, вміщені в підручнику на с.284-285 (усно).
5. Біографія (на допомогу)
Валентин Лукич ЧЕМЕРИС -
сучасний український письменник, народився 1936 року на Полтавщині. Навчався в Літературному інституті імені О.М.Горького (м. Москва), працював на підприємствах Придніпров'я, в редакціях обласних газет.
У 1989-1998 рр. був головою Дніпропетровської організації Національної спілки письменників України, працював в Адміністрації Президента України головним консультантом (1993-1994).
У 1996-2001 р.р. - секретар Національної спілки письменників України, член її Президії і Вищої ради. Багато років працював у редакції газети „Літературна Україна".
Нагороджений орденами рівноапостольного князя Володимира Великого (І, ІІ, ІІІ ступенів) та святого архистратига Михаїла, Почесною грамотою і медаллю Кабміну України та іншими відзнаками. Заслужений працівник культури України.
Свій творчий шлях Валентин Чемерис розпочав як сатирик-гуморист. Видав 18 веселих збірок . Це гуморески, пародії, веселі повісті. Серед них: „Вибори таємного агента", „Як стати щасливим", „Коли спокушає диявол", „Операція „Земфіра", „Царська охота", „Де хазяйнує Валя Чемерис" та ін.
Лауреат республіканської премії в галузі сатири та гумору імені О.Вишні, літературної премії імені Ф.Маківчука, С.Олійника, гумористичної премії Одарки і Карася, за кращі оповідання присуджена премія імені Ю.Яновського. За романи з історії України „Фортеця на Бористені" та „Ордер на любов" автору присуджена Міжнародна премія Українського козацтва „Лицарське перо", 2008 рік.
У 2009 році присуджена літературна премія імені Івана Мазепи за історичний роман про гетьмана Петра Дорошенка „Без права повернення".
В. Чемерис - автор багатьох романів, серед них історичних: „Ольвія" (три масових видання), „Скандал в імператорському сімействі", „Смерть Атея" (літературна премія імені Д.Яворницького), „Епірська відьма, або Олімпіада - цариця македонська", „Фортеця на Бористені", „Генерали імперії"; повістей: „Я любила Шевченка", „Кохання в Україні", та ін.; фантастичних: „Білий король детективу", „Приречені на щастя", „В Сузір'ї Дракона"; збірок оповідань і повістей: „Три секунди на вибір", „Маруся Чурай", „Тайна Агати Крісті"; романів-есе: „Президент", „Голгофа українського православ'я", „Бомба для Патріарха", „Веселий смуток мій"; романів: „Сини змієногої богині" „Ордер на любов", „Таємнича пригода на Орілі", „Золотий саркофаг" та багато інших.
В. Чемерис - автор ряду творів для дітей. Виступає також як публіцист.
“Вітька+Галя” аналіз
📌Жанр – автобіографічна гумористична повість
📌Тема: розповідь про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі: дружбу і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення.
📌Ідея — поетизація щирості й неповторності перших юнацьких почуттів.
📌Головні герої:
Вітька Горобець, Федько Котигорошко, Галя Козачок, Петро Білий
Композиція та сюжет “Вітька + Галя”
📌«Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» складається з двох частин:
👉перша називається «Дуель»,
👉друга — «Голуба куниця».
📌За жанром кожна з них — це оповідання, тому що сюжет однолінійний, події відбуваються протягом короткого проміжку часу, діє невелика кількість героїв. Тому слово «повість» у заголовку потрібно розуміти як синонім до слова «розповідь», а не як визначення жанру твору.
📌У розділі «Дуель» автор майстерно розташовує елементи сюжету. Події починаються надвечір 24 липня 1964 р., а завершуються наступного дня, 25 липня, хоч насправді охоплюють значно триваліший проміжок часу. Автор починає з епізоду, найближчого до кульмінації: наступного дня головний герой Вітька Горобець битиметься на дуелі. З ким? Чому? Навіщо у XX ст. з’ясовувати стосунки в такій застарілій формі? Ці та інші питання відразу виникають у читача і спрямовують його увагу на пошук відповідей. І поки сам дуелянт спить, автор, як у кіно, починає «відмотувати» назад стрічку подій, щоб пояснити причини дуелі. І тільки після того, як вони з’ясовані, події починають розгортатися послідовно без часових «розривів».
Композиція:
📌експозиція — розповідь про дружбу в дитинстві Віті з Галею та їхні пригоди;
📌зав’язка — Вігя зізнається своєму другу Федькові у закоханості до Галі Козачок. Для нього самого це почуття стало несподіваним. Друзі вирішують, що Вітя має освідчитись дівчині у своїх почуттях.
📌розвиток дії— друзі складають, а Вітя виконує серенаду для Галі; хлопці посилають свій «шедевр» — серенаду — до редакції районної газети з проханням надрукувати; хочуть роздобути в бабці зілля, яким причарують дівчину; Вітя йде на перше побачення та здійснює заради коханої «трудові подвиги»; утворюється «любовний трикутник», що наближає розвиток дії до кульмінації;
📌кульмінація відкриває всі таємниці та відповідає на запитання, які виникли в читача на початку твору, — дуель, арешт Віті, зізнання Петра Білого, що він не кохає Галі;
📌розв’язка у творі несподівана — Галя при всіх виявляє свої почуття до Віті й робить його щасливим.
❗У творі автор майстерно використовує позасюжетні елементи як додаткові засоби впливу на читача (інтригуючий заголовок, епіграф, авторські відступи, портрети героїв, лист із редакції тощо).
❗Переповідає історію кохання у творі оповідач. Складається враження, що це дорослий чоловік, який уже пережив перші почуття, тому часто йому хочеться втрутитись у перебіг подій і щось порадити Віті чи застерегти його від хибних кроків. Оповідач дотепний та іронічний, але ставиться до своїх героїв доброзичливо й зі співчуттям.
Майстерно зображуючи комічні ситуації, автор використовує цілий арсенал прийомів:
❗створює смішні та парадоксальні ситуації;
❗поєднує в розповіді комічне й драматичне, високий і низький стилі;
❗вживає відповідну лексику та гру слів;
❗поєднує невідповідність стилю мовлення й обстановки, у якій це сказано;
❗натякає або вибудовує ланцюжок думок, що викликають смішні асоціації;
❗перераховує різнорідні предмети в одному ряду;
❗використовує спеціальні риторичні фігури тощо.
😂СМІШНЕ Й СУМНЕ В ПОВІСТІ «ВІТЬКА + ГАЛЯ…»😔
😂Наслідування Федьком книжних романів,
😂комічні ситуації із серенадою, листом до редакції, приворотним зіллям та ін.
😔Стан побутового обслуговування на селі;
😔бідність селян;
😔обмежені можливості культурного розвитку, дозвілля;
😔виготовлення небезпечних іграшок та їхнє використання; 😔😔обмундирування міліціонерів
Цікаво👉
«Вітька + Галя…» — це гумористичний твір про пригоди 14-річних друзів Віті Горобця, Федька Котигорошка і Галі Козачок — мешканців села Великі Чаплі. Цей твір автобіографічний, тому що автор розповів про своє перше кохання, а Вітя Горобець – це він, Валентин Чемерис, бо в дитинстві його часто називали «Вально» або «Вітько». Імен друзів письменник теж не змінював: Федько і Галя Козачок реальні особи, з яких він писав своїх героїв.
📌Жанр – автобіографічна гумористична повість
📌Тема: розповідь про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі: дружбу і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення.
📌Ідея — поетизація щирості й неповторності перших юнацьких почуттів.
📌Головні герої:
Вітька Горобець, Федько Котигорошко, Галя Козачок, Петро Білий
Композиція та сюжет “Вітька + Галя”
📌«Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» складається з двох частин:
👉перша називається «Дуель»,
👉друга — «Голуба куниця».
📌За жанром кожна з них — це оповідання, тому що сюжет однолінійний, події відбуваються протягом короткого проміжку часу, діє невелика кількість героїв. Тому слово «повість» у заголовку потрібно розуміти як синонім до слова «розповідь», а не як визначення жанру твору.
📌У розділі «Дуель» автор майстерно розташовує елементи сюжету. Події починаються надвечір 24 липня 1964 р., а завершуються наступного дня, 25 липня, хоч насправді охоплюють значно триваліший проміжок часу. Автор починає з епізоду, найближчого до кульмінації: наступного дня головний герой Вітька Горобець битиметься на дуелі. З ким? Чому? Навіщо у XX ст. з’ясовувати стосунки в такій застарілій формі? Ці та інші питання відразу виникають у читача і спрямовують його увагу на пошук відповідей. І поки сам дуелянт спить, автор, як у кіно, починає «відмотувати» назад стрічку подій, щоб пояснити причини дуелі. І тільки після того, як вони з’ясовані, події починають розгортатися послідовно без часових «розривів».
Композиція:
📌експозиція — розповідь про дружбу в дитинстві Віті з Галею та їхні пригоди;
📌зав’язка — Вігя зізнається своєму другу Федькові у закоханості до Галі Козачок. Для нього самого це почуття стало несподіваним. Друзі вирішують, що Вітя має освідчитись дівчині у своїх почуттях.
📌розвиток дії— друзі складають, а Вітя виконує серенаду для Галі; хлопці посилають свій «шедевр» — серенаду — до редакції районної газети з проханням надрукувати; хочуть роздобути в бабці зілля, яким причарують дівчину; Вітя йде на перше побачення та здійснює заради коханої «трудові подвиги»; утворюється «любовний трикутник», що наближає розвиток дії до кульмінації;
📌кульмінація відкриває всі таємниці та відповідає на запитання, які виникли в читача на початку твору, — дуель, арешт Віті, зізнання Петра Білого, що він не кохає Галі;
📌розв’язка у творі несподівана — Галя при всіх виявляє свої почуття до Віті й робить його щасливим.
❗У творі автор майстерно використовує позасюжетні елементи як додаткові засоби впливу на читача (інтригуючий заголовок, епіграф, авторські відступи, портрети героїв, лист із редакції тощо).
❗Переповідає історію кохання у творі оповідач. Складається враження, що це дорослий чоловік, який уже пережив перші почуття, тому часто йому хочеться втрутитись у перебіг подій і щось порадити Віті чи застерегти його від хибних кроків. Оповідач дотепний та іронічний, але ставиться до своїх героїв доброзичливо й зі співчуттям.
Майстерно зображуючи комічні ситуації, автор використовує цілий арсенал прийомів:
❗створює смішні та парадоксальні ситуації;
❗поєднує в розповіді комічне й драматичне, високий і низький стилі;
❗вживає відповідну лексику та гру слів;
❗поєднує невідповідність стилю мовлення й обстановки, у якій це сказано;
❗натякає або вибудовує ланцюжок думок, що викликають смішні асоціації;
❗перераховує різнорідні предмети в одному ряду;
❗використовує спеціальні риторичні фігури тощо.
😂СМІШНЕ Й СУМНЕ В ПОВІСТІ «ВІТЬКА + ГАЛЯ…»😔
😂Наслідування Федьком книжних романів,
😂комічні ситуації із серенадою, листом до редакції, приворотним зіллям та ін.
😔Стан побутового обслуговування на селі;
😔бідність селян;
😔обмежені можливості культурного розвитку, дозвілля;
😔виготовлення небезпечних іграшок та їхнє використання; 😔😔обмундирування міліціонерів
Цікаво👉
«Вітька + Галя…» — це гумористичний твір про пригоди 14-річних друзів Віті Горобця, Федька Котигорошка і Галі Козачок — мешканців села Великі Чаплі. Цей твір автобіографічний, тому що автор розповів про своє перше кохання, а Вітя Горобець – це він, Валентин Чемерис, бо в дитинстві його часто називали «Вально» або «Вітько». Імен друзів письменник теж не змінював: Федько і Галя Козачок реальні особи, з яких він писав своїх героїв.
Володимир Дрозд. «Білий кінь Шептало». Алегоричність образу коня Шептала.
14.04.2020,15.04, 17.04
Тема. Володимир Дрозд. «Білий кінь Шептало». Алегоричність образу коня Шептала.
2.
Відеоурок. https://www.youtube.com/watch?v=7abpyLOyNwY&list=PLgPJeYhhhB9zjJEVjSqueJAueUEmnI80k&index=11&t=0s
Аудіокнига.
https://www.youtube.com/watch?v=mYrTYuDMr6g
" Хилинка роздумів" Кожен із нас по-своєму неповторний. Адже, як відомо, на світі немає абсолютно однакових людей. І звичайно, цікавіше жити серед неординарних, яскравих особистостей, які не бояться мати власну думку, стиль, відрізнятися від інших. Тому не слід губити кращі риси свого характеру заради того, щоб ніхто не подумав нічого зайвого. Від цього в першу чергу буде гірше нам самим!
Саме такого висновку дійшли ми на попередньому уроці. Вірніше, на цю думку нас наштовхнув письменник.
Які прийоми й засоби виразності він використав, аби переконати нас,— тема розмови сьогоднішнього уроку.
Проблемне питання
- Як ви розумієте поняття «алегорія»?
Тема. Володимир Дрозд. «Білий кінь Шептало». Алегоричність образу коня Шептала.
1. Опрацювати сторінки за творчістю В. Дрозда(письмово в зошиті), або роздрукувати
2.
Відеоурок. https://www.youtube.com/watch?v=7abpyLOyNwY&list=PLgPJeYhhhB9zjJEVjSqueJAueUEmnI80k&index=11&t=0s
Аудіокнига.
https://www.youtube.com/watch?v=mYrTYuDMr6g
" Хилинка роздумів" Кожен із нас по-своєму неповторний. Адже, як відомо, на світі немає абсолютно однакових людей. І звичайно, цікавіше жити серед неординарних, яскравих особистостей, які не бояться мати власну думку, стиль, відрізнятися від інших. Тому не слід губити кращі риси свого характеру заради того, щоб ніхто не подумав нічого зайвого. Від цього в першу чергу буде гірше нам самим!
Саме такого висновку дійшли ми на попередньому уроці. Вірніше, на цю думку нас наштовхнув письменник.
Які прийоми й засоби виразності він використав, аби переконати нас,— тема розмови сьогоднішнього уроку.
Проблемне питання
- Як ви розумієте поняття «алегорія»?
Алегоричний зміст твору
Усе оповідання можна вважати алегорією, зміст якої — зображення епохи тоталітарного режиму, що знищував у людей жагу до вільного життя.
У центрі оповідання — білий кінь.
Чому саме білий?
Зі слов’янської міфології дізнаємося, що у святковому ритуалі давніх слов’ян однією з емблем був білий кінь, який біжить по небу. Наші предки шанували білого коня, котрого вважали священним. Він уособлював Світанок. Люди вірили в те, що колісницю Сонця возять білі коні. На острові Ругії колись стояв храм Світовида. При цій святині жрець утримував білого коня, на якому було заборонено їздити верхи, бо це — священний кінь. Досі зберігся звичай переможця: полководець в’їжджає в місто через тріумфальну арку на білому коні. Усім відомий вислів «на білому коні в’їхати» — тобто з’явитися де-небудь як переможець, людина, що досягла тріумфального успіху.
Для зображення особи, яка пристосовується до обставин, зраджує самого себе, письменник використав образ білого коня. Це не випадковість: саме контраст сакрального змісту образу та його життя у творі працює на розкриття ідеї оповідання.
На такому самому контрасті побудовано й словосполучення «Білий кінь Шептало»: поряд з гордим білим конем — ім’я, яке може належати лише боягузу та пристосуванцю. Зрозуміло, що походить воно від слів «шепіт», «шептати», «притишений», «приглушений».
У творі дуже багато алегоричних образів.
Наприклад:
Батіг, віжки, недогнуздок, сильна рука, табун, гурт, загорожі, бригадне стовпище — натякають на форму правління — тоталітарну владу.
Батіг — символ рабської покори, страху, пригнічення особистості, підневільного становища, приниження гідності.
Стайня — алегоричний образ тогочасної тоталітарної системи.
Бригадне стовпище — зібрання знеособлених персоналій, «гвинтиків» системи.
Білий кінь — алегорія непересічної людини, яка не хоче приймати рабську долю, бути «як усі», опирається «сірій» буденності, але зазнає поразки в цій боротьбі.
Небо, вітер, вогкість, міцні пахощі лугових трав і молодого сіна — алегорія волі.
За допомогою алегоричних образів письменнику вдалося правдиво відтворити вплив епохи тоталітарного режиму на особистість, її поведінку, погляди, світосприйняття, місце в суспільстві. Ця жахлива епоха наче зомбувала людину, відбиваючи в неї бажання жити й розвиватися вільно, самостійно, без принижень та знущань.
Міркуємо! Аналізуємо!
- Проаналізуйте внутрішнє мовлення Шептала. Знайдіть докази того, що замість засудження поведінки Степана, кінь намагається його виправдати.
- Знайдіть у тексті твору цитати, що свідчать про сліпу відданість коня Степану.
- Знайдіть слова, що свідчать про ознаки духовної деградації коня.
- Знайдіть слова, що натякають на розбіжність між високою самооцінкою героя, гідного поваги, і його низькою соціальною роллю.
- У яких словах автор показує негативний вплив суспільства на внутрішній світ героя, його вольову сферу.
- Як автор говорить про самообман, до якого вдається кінь, про те, як Шептало пристосовується до обставин?
Прокоментуйте таку цитату: «Хоч і випадали хвилини, коли він у своєму приниженні гостро, солодко звеличувався (його, білого коня, загнуздано, заковано в хомут, поставлено під дугу; хай буде соромно людям, які те вчинили), але це була надто коротка і безперспективна втіха».
Прокоментуйте назву твору, даючи відповіді на запитання.
- Чому кінь має білий колір?
- Про що говорить ім’я коня? Чому автор назвав його саме так?
- Кого змалював письменник в образі коня?
- Прочитайте слова, які письменник узяв за епіграф до оповідання. Як вони розкривають зміст твору?
(Непересічна особистість не може бути загальновизнаною, їй складно порозумітися з обивательською масою, тому зазвичай вона залишається самотньою.)
Опрацювати матеріал підручника, с.177.
Прочитата твір, с.177- 185.
Скласти 12 тестових завдань із 4 відповідями до оповідання «Білий кінь Шептало»
( записати в зошит).
Прочитата твір, с.177- 185.
Підготувати відповіді на запитання в підручнику , с.185-186.
Скласти сенкан «Білий кінь Шептало» ( записати в зошит)Скласти 12 тестових завдань із 4 відповідями до оповідання «Білий кінь Шептало»
( записати в зошит).
Вислати на пошту вчителю
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=741499
1. Відеоурок за твором Н.Бічуї "Шпага Славка Беркути"
1. Домашнє завдання (виконати тест)
2. М. Коцюбинський "Дорогою ціною" (повторення)
2. Домашнє завдання (виконати тест)
3. О. Довженко "Ніч перед боєм" (повторення)
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=950883
Немає коментарів:
Дописати коментар