Дорогі діти! Шановні батьки!
КАРАНТИН ПОДОВЖЕНО!!!
Ми продовжуємо навчатися дистанційно.
Пам'ятайте, що тільки систематична робота по опрацюванню нового матеріалу
та виконанню практичних завдань здатна принести позитивний результат!
Не лінуйтеся! Працюйте кожного дня відповідно розкладу уроків!
Пам'ятайте, що тільки систематична робота по опрацюванню нового матеріалу
та виконанню практичних завдань здатна принести позитивний результат!
Не лінуйтеся! Працюйте кожного дня відповідно розкладу уроків!
21.04.20.-23.04.20
Євген Гуцало.Основні відомості про письменника. Вічне протистояння добра і зла – наскрізна тема світового мистецтва. Оповідання «Лось»
Сьогодні розпочинаємо знайомство з відомим українським письменником, з-під пера якого вийшло понад ста книжок - Євгеном Гуцалом.Велике щастя для людини - користуватися благами природи, насолоджуватися ïï красою. Здавалося б, життя скрiзь прекрасне. Але звiдки ж тодi береться жорстокiсть, бездушнiсть, пiдлiсть? Охороняти лiси, гаï, сади - зелене багатство нашоï краïни, та чітко розмежовувати добрі і злі вчинки закликає нас вiдомий украïнський письменник Євген Гуцало.
1.Ознайомтеся з біографією письменника, переглянувши відео
2.Сьогодні познайомимося з оповіданням Євгена Гуцала "Лось", але спершу познайомимося з цією величною твариною.
Лось. Рід ссавців, найбільший представник родини оленевих.
Довжина тіла самця до 3 м, висота в загривку до 2,3 м, довжина хвоста 12—13 см; маса 360—600 кг, самки дрібніші за самців. За зовнішнім виглядом лось помітно відрізняється від інших оленів. Тулуб і шия у нього короткі, загривок високий, у вигляді горба. Ноги сильно витягнуті, тому, щоб напитися, лось вимушений заходити глибоко у воду або ставати на коліна передніх ніг. Голова велика, горбоноса, з нависаючою м'ясистою верхньою губою. Під горлом м'який шкірястий виріст (т. зв. «сережка»), що досягає 25—40 см. Шерсть груба, буро-чорна; ноги світло-сірі, майже білі.
У самців є величезні (найбільші у сучасних ссавців) роги, нерідко лопатоподібні за формою (особливо виразна лопатоподібна форма у якутських і американських лосів); їхній розмах досягає 180 см, маса — 20—30 кг. Роги лось скидає щорічно в листопаді — грудні і ходить без них до квітня — травня.
Всього на Землі — близько півтора мільйонів. Приблизно половина загальної популяції лосів живе у Росії, приблизно 730 тисяч особин.
3.Словникова робота. Заповíдник – територія, на якій зберігається в природному стані весь її природний комплекс. Заповідники виділяються як унікальні пам'ятки історії і культури, живої і неживої природи. В Україні перебувають під охороною держави. Найвідоміші з них: Асканія-Нова, Канівський, Карпатський, Луганський, Поліський, чорноморський, Український степовий, ялтинський гірсько-лісовий… Головні функції українських заповідників — збереження флори і фауни, охорона непорушених чи малопорушених природних ділянок (еталонів природи), вивчення екології тварин і рослин. Заповідники використовуються і як бази наукової пропаганди охорони природи.
4.Прочитайте оповідання, за бажанням прослухайте аудіокнигу. (с.203-205 (або до кінця😀)
1.Ознайомтеся з біографією письменника, переглянувши відео
Лось. Рід ссавців, найбільший представник родини оленевих.
Довжина тіла самця до 3 м, висота в загривку до 2,3 м, довжина хвоста 12—13 см; маса 360—600 кг, самки дрібніші за самців. За зовнішнім виглядом лось помітно відрізняється від інших оленів. Тулуб і шия у нього короткі, загривок високий, у вигляді горба. Ноги сильно витягнуті, тому, щоб напитися, лось вимушений заходити глибоко у воду або ставати на коліна передніх ніг. Голова велика, горбоноса, з нависаючою м'ясистою верхньою губою. Під горлом м'який шкірястий виріст (т. зв. «сережка»), що досягає 25—40 см. Шерсть груба, буро-чорна; ноги світло-сірі, майже білі.
У самців є величезні (найбільші у сучасних ссавців) роги, нерідко лопатоподібні за формою (особливо виразна лопатоподібна форма у якутських і американських лосів); їхній розмах досягає 180 см, маса — 20—30 кг. Роги лось скидає щорічно в листопаді — грудні і ходить без них до квітня — травня.
Всього на Землі — близько півтора мільйонів. Приблизно половина загальної популяції лосів живе у Росії, приблизно 730 тисяч особин.
3.Словникова робота. Заповíдник – територія, на якій зберігається в природному стані весь її природний комплекс. Заповідники виділяються як унікальні пам'ятки історії і культури, живої і неживої природи. В Україні перебувають під охороною держави. Найвідоміші з них: Асканія-Нова, Канівський, Карпатський, Луганський, Поліський, чорноморський, Український степовий, ялтинський гірсько-лісовий… Головні функції українських заповідників — збереження флори і фауни, охорона непорушених чи малопорушених природних ділянок (еталонів природи), вивчення екології тварин і рослин. Заповідники використовуються і як бази наукової пропаганди охорони природи.
4.Прочитайте оповідання, за бажанням прослухайте аудіокнигу. (с.203-205 (або до кінця😀)
5. Дочитайте твір, якщо ще не прочитала до кінця.Усно дайте відповіді на запитання
1. Пригадайте, чому лось потрапив в ополонку?
2. Як він поводився у воді?
3. Яких людських рис автор надав тварині?
4. Знайдіть у творі місця, де описується, як хлопчики врятували лося. Які почуття переживали діти?
5. Знайдіть у тексті портрети братів і дядька Шпичака. Як автор ставиться до цих персонажів? Підтвердіть свою думку словами з твору.
6. Що переживав і думав Шпичак після від'їзду братів? Чим зумовлені ці переживання? Чи справді дядькові стало шкода лося?
7. Чому діти не сперечалися з дядьком, нічого не відповіли на його обіцянки поділитися м'ясом, віддати роги? Як ви діяли б на їхньому місці?
6..Робота над характеристикою образів
1)Пригадайте, як ми в класі складали інформаційне гроно до образів прочитаних творів та складіть характкристику образу лося (у зошиті)
На допомогу вам вибрані рядки з оповідання, в яких є опис Лося.
- Це був великий звір з широкими грудьми, які легко здималися од дихання. Його роги нагадували осінній низькорослий кущ, з якого обнесло листя;
- Лось був старий і бувалий самець;
- Неквапно попрямував до тієї поляни, на якій любив найчастіше бувати…Ранньої весни вона перша вбиралася квітами, і хутко тут виганялась така висока трава. Що в ній, прилігши, лось міг сховатися до половини;
- Намагався поводитися обачно…сили поступово покидали його; він поводився смирно;
- Він пробуватиме безперервно, доти, доки дихатиме; лось виявився дужий і життєлюбний.
7. Виконати тест на оцінку за оповіданням Є. Гуцала "Лось" д о 28.04.20
28.04.20 - 30.04.20.
Максим Рильський. Основні відомості про поета. Краса рідної природи й відтворення її засобами поетичної мови. "Дощ" ("Благодатний, довгожданий...")"Осінь-маляр із палітрою пишною..."
Одним з найвизначніших поетів у змалюванні природи в нашій літературі вважається Максим Рильський. У ліричних поезіях він тонко відчуває красу рідної природи, художнім словом уміє намалювати яскраву пейзажну картину.
1.Прочитайте про Максима Рильського
Максим Рильський (1895-1964) - один з найвідоміших поетів України XX ст. Його ім'я утвердилось у свідомості багатьох поколінь як ім'я поета-класика, тобто творця таких цінностей, які не втрачають свого значення з часом, зі зміною епох. Справді, все плинне, але вічним є правда, любов і краса, що стали духовною основою творчості Рильського.
Хоч народився майбутній письменник у Києві, проте з теплотою й ніжністю все життя згадував село Романівну на Київщині (тепер Житомирської обл.), де промайнуло його дитинство. Його батько Тадей Рильський був відомим українським вченим-етнографом. Мати поета - проста селянка. Одного з трьох своїх синів батько назвав Максимом на честь улюбленого народного героя Максима Залізняка.
Ази читання й письма давав хлопчикові батько. Він учив його з українських книжок. А ще любив читати дітям вголос Шевченка, Міцкевича, Пушкіна. Батько вчив любити не лише книжки, а й природу, людей, світ.
Селяни любили Тадея Рильського. У Романівці він заснував школу для сільських дітей і сам був її викладачем майже двадцять років. Для дорослих запровадив вечірнє навчання. Коли помер Тадей Розеславович, селяни дві доби не відходили від домовини. Біля труни Максим пообіцяв бути таким, як його батько. „Гордість наповнює серце при думці, що я син того Тадея”, - напише пізніше поет в одному з листів.
На все життя запам'ятав малий Максим науку матері, на плечі якої лягло виховання дітей. „Коли хочеш зробити зле, поміркуй як слід, а тоді не роби. Коли ж задумав добре, не вагайся. Ніколи не чини вдень такого, що заважало б спати вночі”, - часто повторювала вона синам.
Найбільшим захопленням майбутнього поета було читання. Хлопчик перечитав усе з батькової бібліотеки, що привертало його увагу. Після довгих „сімейних нарад” Максим вступає відразу у З клас київської гімназії.
Писати вірші Максим Рильський почав дуже рано. Перший вірш під назвою „Прошак” був написаний ним у семирічному віці.
Ішов прошак обідраний,
Од всіх людей обижений,
Шкода мені прошака,
Що у нього гірка доля така.
Але я проти Бога не йду,
А за старця
Молюсь і ввечері і вранці.
Віршик простий, наївний, але з нього видно, яким зростав майбутній поет. Ці незграбні рядки сповнені співчутливості, доброти і людяності.
„А там уже пішло й пішло, - писав Максим Тадейович в автобіографії. - І „поеми”, і „драми”, і „трактати”... Так і залишився я людиною, що не може байдужно дивитись на білий, несписаний папір...”. Перша книга віршів „На білих островах” (1910) вийшла в світ, коли її авторові було лише 15 років. Успішно закінчивши класичну гімназію, вступив на медичний факультет Київського університету, згодом перейшов на історико-філологічний. Але закінчити навчання йому не довелося через бурхливі події 20-х років минулого століття.
У творчості поета знайшлося місце і для дітей. Він понад 10 років працював у школі. Діти любили його. Був депутатом Верховної Ради, очолював Спілку письменників України, керував Інститутом мистецтвознавства, фольклору та етнографії, що нині має його ім'я. Однак основною справою свого життя вважав літературу — поезію і перекладацьку роботу. Йому добре працювалося в товаристві замріяних дерев, тому, мабуть, Максим Тадейович переніс своє помешкання під шати Голосіївського лісу на околиці Києва, де й відійшов у вічність.
Максим Тадейович Рильський прожив у літературі довге життя - понад півстоліття і залишив після себе велику літературну спадщину. Поет-інтелектуал, учений, перекладач, прекрасний знавець слов'янських літератур, Рильський був людиною чесного серця, чистих помислів і незвичайної доброти. Молодші літератори, яких поет охоче гуртував навколо себе, називали його Вчителем, Батьком.
2.Прослухайте запис, у якому звучить голос письменника.
Максим Рильський читає свій вірш.1957 рік. Живий голос
2.Прослухайте запис, у якому звучить голос письменника.
Максим Рильський читає свій вірш.1957 рік. Живий голос
3.Перегляньте відео про долю Максима Рильського
5.Прочитайте вірш "Дощ" у підручнику на с.213.
6.Усно дайте відповіді на питання:
— Які почуття, настрій викликав твір?
— Чому автор називає дощ „благодатним”?
— Доберіть з поезії слова, які характеризують дощ, землю як живі істоти.
— Яким буває дощ у природі? Чи завжди він є вчасним?
— Про який дощ ідеться в поезії? Це необхідність чи випадковість? Свою думку вмотивуйте.
7.Запишіть у зошит:
Тема: оспівування краси природи. Ідея: возвеличення чарівності дощу. Основна думка: захопленість рідною природою, її величним та дивовижним світом, райдужними кольорами. Жанр: пейзажна лірика. Епітети-благодатний, довгожданий дощ; дивним сяйвом; золотий, вечірній гість; впав бадьоро, свіжо, дзвінко; закурені будинки;зголоднілі передмістя; гарячі груди; буйним посівом зеленим, білі села. Метафори-золотий вечірній гість, «впав бадьоро», «відкривай груди», «дощ остудить», «дощ оживить і запліднить», «дощ звеселить». Порівняння-«дощ-гість». |
8. Прочитайте вірш на с.213 підручника та перегляньте відеопрезентацію поезії „Осінь-маляр із палітрою...”
9. Словникова робота
Маляр — людина, яка працює з фарбами.
Палітра — набір фарб, що використовує художник.
Бенкет — званий обід або вечеря в урочистих рамках.
Ідея. Утвердження думки про те, що природа благодатно впливає на фізичний стан людини, її емоції, формує естетичні смаки
Метафори: «осінь – маляр …кружляє», «все осипає…», «розсипає… роси»,«тумани розливає», «ліс одягає», «ліс обливає», «ніжно сміється», «грає цілунками».
Персоніфікований образ: осінь- маляр.
11.Дайте відповіді на питання (усно)
· Про яку осінь йдеться у вірші М. Рильського?
· Як ви про це дізналися?
· А як ви цей вислів розумієте?
· Чи спостерігали ви в природі настання осені? Порівняйте власні спостереження щодо цього з тими, що зображені в поезії.
· Як, на вашу думку, автор ставиться до природи?
· Чи любите ви бувати на природі? Що відчуваєте?
9. Словникова робота
Маляр — людина, яка працює з фарбами.
Палітра — набір фарб, що використовує художник.
Бенкет — званий обід або вечеря в урочистих рамках.
10.Визначіть тему та ідею вірша та художні засоби, запишіть у зошит
Тема. Поетичне відтворення краси природи восени.
Ідея. Утвердження думки про те, що природа благодатно впливає на фізичний стан людини, її емоції, формує естетичні смаки
Епітети: «пишною палітрою», «розкішною красою», «сріблисті роси», «барвисті шати», «дивними кольорами», «переливними цілунками», «рожеві, злотисті, червоні фарби», «срібно - блакитне повітря», «ніжні осінні пісні тиходзвонні».
Метафори: «осінь – маляр …кружляє», «все осипає…», «розсипає… роси»,«тумани розливає», «ліс одягає», «ліс обливає», «ніжно сміється», «грає цілунками».
Персоніфікований образ: осінь- маляр.
11.Дайте відповіді на питання (усно)
· Про яку осінь йдеться у вірші М. Рильського?
· Як ви про це дізналися?
· А як ви цей вислів розумієте?
· Чи спостерігали ви в природі настання осені? Порівняйте власні спостереження щодо цього з тими, що зображені в поезії.
· Як, на вашу думку, автор ставиться до природи?
· Чи любите ви бувати на природі? Що відчуваєте?
12.Вивчіть один з віршів М.Рильського напам'ять. Відеозапис вірша надіслати у Вайбер або Телеграм до 07.05.20р
13. Виконати тест
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=765513
Сьогодні українську художню прозу не уявити без його хай кількісно й не великої, але справді вагомої літературної спадщини.
Письменник пішов із життя передчасно й трагічно; для багатьох із тих, хто його знав, Григір Тютюнник так і залишиться письменником молодим, який тільки-но вийшов із юності, із важких післявоєнних літ, де рано гартувалися характери, де навіть підліткам аж надто діставалося життєвих навантаг, нерідко доводилось їм брати на себе нелегку ношу дорослих.
1.Перегляньте відео "Спогади про Г.Тютюнника"
https://youtu.be/Z7PxtKpxhqo
2.Ознайомтеся з біографією Григора Тютюнника
https://youtu.be/uL2Wkpcgtgg
6. Запишіть у зошит паспорт твоу
Тема: зображення ставлення людини до природи та різниці у її сприйнятті хлопчиком та дідусем.
Ідея: оспівування неповторності та багатства внутрішнього світу людини.
Жанр: оповідання. (Оповідання – невеликий прозовий твір про якусь подію з життя одного чи кількох героїв протягом короткого проміжку часу)
7. А ще у вільну хвилинку перегляньте художній фільм за оповіданням Г.Тютюнника "Дивак"
https://www.youtube.com/watch?v=TAujTdKawHE#action=share
8. Виконайте тест на оцінку до 10.05.20
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=911313
На наступному уроці продовжимо працювати над біографічними відомостями Г.Тютюнника та його творчістю.
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=765513
05.05.20 - 07.05.20.
Григір Тютюнник. Коротко про письменника.
Сьогодні українську художню прозу не уявити без його хай кількісно й не великої, але справді вагомої літературної спадщини.
Письменник пішов із життя передчасно й трагічно; для багатьох із тих, хто його знав, Григір Тютюнник так і залишиться письменником молодим, який тільки-но вийшов із юності, із важких післявоєнних літ, де рано гартувалися характери, де навіть підліткам аж надто діставалося життєвих навантаг, нерідко доводилось їм брати на себе нелегку ношу дорослих.
1.Перегляньте відео "Спогади про Г.Тютюнника"
https://youtu.be/Z7PxtKpxhqo
2.Ознайомтеся з біографією Григора Тютюнника
Григорій Михайлович Тютюнник — видатний український прозаїк. У його доробку — оповідання та короткі повісті. Писав переважно для дорослих, але й молодшим читачам залишив гарний спадок.
Народився 5 грудня 1931 року в с. Шилівка на Полтавщині в селянській родині. Батько на той час уже мав одного сина від першого шлюбу — одинадцятирічного, і теж Григорія. Новонародженого хлопчика вирішили назвати Георгієм і послали до сільради діда, щоб записав дитину. А щасливий дідусь, поки дійшов, забув те ім'я і сказав секретареві: „Пиши Грицьком, воно, мо', й не так, як казали, зате просто, по-нашому!” Удома хлопчика називали Горею, і тільки через 15 років довідались про дідову витівку. Отож, було у батька два сини — обидва Григорії. Вирісши, брати стали письменниками. Щоб читачі розрізняли їхні твори, молодший почав підписуватися Григором
Дитинство письменника було безрадісним і тяжким. У голодному 1933 році сімейство опухло з голоду. Помер дід Василь, хоча ще й не сивий був, і при доброму здоров'ї. А півторарічний Григір перестав ходити (вже вміючи це робити), сміятись і балакати. Коли хлопчикові йшов шостий рік, незаконно заарештували батька, заслали до Сибіру, звідки він не повернувся. Пізніше письменник напише: „...батька я не пам'ятаю і не знаю навіть, яким він був із себе, бо єдине його фото (він не любив фотографуватися) загубилося”. Те все ж до кінця свого життя Григір проніс глибоку синівську любов до батька. Свого сина-первістка назвав батьковим ім'ям — Михайло, пояснюючи це так: „Одного Михайла замордували, може, хоч другому поталанить жити по-людському. Об цім тільки й молю Господа-Бога”. До речі, другого свого сина Григір назвав Василем — на честь діда.
Після батькового арешту хлопчик жив кілька років у родині дядька на Донбасі. Але почалася війна, дядько пішов на фронт. Тітці було важко годувати своїх трьох дітей і племінника. Тому 11-річний Григорій вирішує повернутись у рідне село на Полтавщину. Майже два тижні йшов додому по окупованій фашистами землі. Різні люди траплялися йому. І вороги, і свої. Добрі і злі. Однак доля все ж таки посилає йому більше добрих людей. Вони часто рятували знесиленого довгою дорогою підлітка від смерті та голоду. Пізніше цю історію Григір Тютюнник опише в повісті „Климко”.
Коли німців вигнали з рідного села, пішов до школи. А через рік — до ремісничого училища, де більше працювали, ніж училися. Почалося важке трудове життя. У 20 років іде в армію і 4 роки служить моряком-радистом на Далекому Сході — у Владивостоці. Займається самоосвітою. У цей час налагоджується щире листування зі старшим братом Григорієм, який уже був відомим письменником. Він і стає для Григора справжнім побратимом-порадником, наставником.
Після служби в армії два роки працював і навчався у вечірній школі, а потім — щасливі 5 років у Харківському університеті на філологічному факультеті (російське відділення). Це те, що він любив, до чого прагнула його душа. Друкує перше своє оповідання російською мовою. Це був успішний початок письменницької діяльності. Старший брат радить звернутися до рідної мови, що і зробив Григір з великим успіхом. Він любив свою рідну полтавську говірку, любив і відчував слово, його красу і силу. Закінчивши навчання, Григір одружується, працює вчителем на Донбасі, потім у редакціях і видавництвах Києва пише свої дивовижні, проникливі твори.
3.Прочитайте оповідання Г.Тютюнника "Дивак" (с.215-221)
можна прослухати аудіокнигуhttps://youtu.be/uL2Wkpcgtgg
4. Пояснення рідковживаних слів
- Дивак — людина із дивною, незвичною поведінкою; людина, яка відрізняється своїми поглядами, діями від оточення;
- бором — сосновим лісом (бір — сосновий ліс);
- зазимки — заморозки;
- прірва — провалля, ущелина;
- клямка — защіпка над дверною ручкою;
- очіпки — очіпок — жіночий головний убір;
- допрзовники — ті, хто має йти до армії;
- бовдур — димар на даху будинків, димохід;
- пороша — перший сніг;
- смілкою — зменшувально-пестливе від „смола” (живиця);
- окоренок — частина стовбура при корені;
- погицав — поскакав, побіг, підстрибуючи;
- вигін — вільне місце на околиці, куди виганяють худобу;
- миї — заглибини в землі, розмиті водою (вимоїни, вимивини);
- цівка — тонкий безперервний струмінь води або якоїсь рідини;
- палі — підпорки моста;
- кушир — водяна кропива;
- пірце — плавник рибини;
- гирунчик — горщечок;
- жлуктичко — посудина, видовбана з дерева, призначена для прання (жлукто);
- макітра — велика глиняна посудина напівсферичної форми з широким отвором;
- ринка — невисока глиняна миска;
- кім'ях — клубок, гроно;
- ятір — риболовецька сітка, натягнута на обруч;
- бокаса ходити — тут: підходити боком, провокуючи на сутичку-боротьбу;
- забейкатися — забруднитися;
- пужалко — держак батога;
- фармазони — тут: осудливе, зневажливе слово про нерозумних людей;
- ріжняки (рожен) — загострена палиця на санях для перевезення сіна;
- неглемезда — недотепний, дивакуватий, ні до чого не здатний;
- черінь — добре прогріте місце на печі;
- розприндитися — образитися.
5. Опрацювання композиції твору
Події у творі відбуваються впродовж одного зимового дня. Експозиція: подорож Олеся до школи через сосновий бір і замерзлу річку.
Зав'язка: непорозуміння між хлопцем і вчителькою („Гирунчика отого не хо' малювати”).
Кульмінація: „Діду, чого про мене кажуть — дивак?”, „Дивак... затопчуть його. Бо воно ж як деревце в пагоні”.
Розв'язка: сон Олеся
6. Запишіть у зошит паспорт твоу
Тема: зображення ставлення людини до природи та різниці у її сприйнятті хлопчиком та дідусем.
Ідея: оспівування неповторності та багатства внутрішнього світу людини.
Жанр: оповідання. (Оповідання – невеликий прозовий твір про якусь подію з життя одного чи кількох героїв протягом короткого проміжку часу)
7. А ще у вільну хвилинку перегляньте художній фільм за оповіданням Г.Тютюнника "Дивак"
https://www.youtube.com/watch?v=TAujTdKawHE#action=share
8. Виконайте тест на оцінку до 10.05.20
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=911313
На наступному уроці продовжимо працювати над біографічними відомостями Г.Тютюнника та його творчістю.
1. Обличчя української історії історії. Тарас Шевченко
2. ВІДЕОУРОК Степан Васильченко "В бур'янах"
3. Ознайомтеся з художніми засобами вірша. "За сонцем хмаронька пливе"
1) Ознайомтеся з історією написання вірша.
Після закінчення Академії мистецтв у 1845 р. Шевченко повертається в Україну з наміром там оселитися. Він знайшов роботу у Київській археографічній комісії та почав змальовувати історичні пам`ятки по всій Україні. Побував у Кирилівці, був обурений знущанням над простими селянами – кріпаками.
1845р. – рік розквіту творчих сил Шевченка: написав п`ять поем та «Заповіт». У Києві познайомився із Костомаровим, письменником, ученим – істориком. Саме він загітував Шевченка приєднатися до таємної політичної організації, яка називалась Кирило – Мефодіївське братство, його девізом було: « І не буде ні царя, ні пана, ні кріпака». Студент Петров вступив до братства з провокаційною метою, доніс у поліцію на його учасників, і 5 квітня 1847 р. Шевченка було заарештовано і в супроводі двох дужих жандармів відправлено до Петербурга. На допитах Шевченко тримався мужньо, не втрачав гідності, дипломатично відповідав на запитання слідчих.
Тут, у казематі, у нестерпному очікуванні вироку Т. Шевченко провів квітень і травень. Вирок виявився жорстоким: заслання до Орської фортеці без терміну заслання рядовим солдатом, Заборона писати і малювати.
В одиночній камері центральної управи політичної поліції гіркі поетові роздуми вилились у чудову лірику, яка переконує, що не злоба й ненависть, а любов жила в його серці у скрутні часи випробувань. Любов до знедоленої України та її народу, до Бога, своїх побратимів і співчуття до всіх нещасних, навіть до тюремних наглядачів. Тринадцять проникливих, глибоких за змістом творів об'єднано в ліричний цикл «В казематі».
Саме у тюрмі Шевченко написав цикл із 13 поезій «У казематі». Однією з них і була поезія «Садок вишневий коло хати …» - шедевр світової пейзажної лірики.
Напрочуд світлий і радісний вірш «Садок вишневий коло хати...» - 8-й твір з цього циклу, написаний у 1847 році. У ньому втілено спогади і мрії автора про Україну.
Напрочуд світлий і радісний вірш «Садок вишневий коло хати...» - 8-й твір з цього циклу, написаний у 1847 році. У ньому втілено спогади і мрії автора про Україну.
5. Виконайте вправу "За сонцем хмаронька пливе"
https://learningapps.org/view4523755
6. "Садок вишневий коло хати.."
.
.Опорний конспект до вірша Т.Г.Шевченка
Завдання 2: Домалюйте до вище поданого зображення те, про що згадується у вірші.САДОК ВИШНЕВИЙ КОЛО ХАТИПоет-оператор – Шевченко – поза кадром.
Переплітається перебування автора в Петропавловській фортеці і спогад - мрія дитинства.
Проблема: Якою уявляв модель людського життя Т.Г.Шевченко, перебуваючи з квітня по травень у казематі Петропавловської фортеці.
Людська модель житт’єустрою
«маленькі діточки» коло хати - Р О Д И Н А - самодостатня суверенна, щаслива
«затихло все» нічна тиша - Б О Г - духовний зв'язок , гармонія, спокій
«плугатарі з плугами йдуть»,
«сім’я вечеря», «дочка вечерю подає " - Л Ю Д И Н А - найдовершеніший витвір, найінтимніша
«вишневий садок» - П Р И Р О Д А - краса буття, натуральна гармонія
«співають дівчата» - МИСТЕЦТВО - естетична гармонія
«вечірня зіронька» над - К О С М О С - вселенська
вечерувальниками в саду " гармонія
Завдання1: Які зорові й слухові картини відтворює оператор?
Висновок: Шевченко – вязень мріє про ідеальну картину людського життя.
У якій є рідна хата, працьовита сім’я, люблячі діти, дружина-господиня; вишневий сад, що не тільки милує око, а й дає добрий урожай; невід’ємною частиною людського щастя є присутність Бога – Творця. Його найдосконаліша картина -природа, не тільки підтверджує силу і мудрість, а й дає спокій, умиротворення, насолоду.
Звідси й бажання творчості, потреба виразити емоції і почуття.
Шевченкові поетичні картини відтворюють сам задум Бога щодо людини. Це той мінімум, який потрібен для щастя людини.
7. Домашнє завдання (тестування)
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=430507
П.Тичина "Не бував ти у наших краях", "Гаї шумлять", "Блакить мою душу обвіяла"
1. Ознайомтесь із творчістю Павла Тичини на стор.199 та перегляньте відеоурок за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=73WIqQ4eHzA
2. Виразно прочитайте гарні поезії, перегляньте теоретичний матеріал та виконайте письмово завдання 12 на стор.202.
3. Пропоную прослухати аудіозапис поезій: "Гаї шумлять" (голос П.Тичини) https://www.youtube.com/watch?v=0o7-B9QuViE, "Блакить мою душу обвіяла" https://www.youtube.com/watch?v=q-Qz_tNyUio,
Вивчіть 1 вірш П.Тичини напам'ять (на вибір)
Бажаю усіпіхів і гарного настрою! Не хворійте!!!
4. Виконати тест https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=104651
Немає коментарів:
Дописати коментар